Hradczany, Zamek Praski i Katedra św.Wita

Hradczany , podgrodzie Zamku Praskiego łączy z Mostem Karola Mala Strana, urocza, pełna pałaców i dworów dzielnica Pragi.
Na zwiedzenie samych Hradczan i Zamku Praskiego ,wierzcie, nie wystarczą nawet dwa dni; jeśli chcemy dokładnie poznać jeszcze Malą Strane, trzeba chyba dobrych kilku dni. Najlepiej oczywiście słonecznych dni; zwiedzanie miasta w strugach deszczu i podmuchach chłodnego wiatru, może najwytrwalszego piechura zniechęcić.
Mieliśmy szczęście tuż za Mostem Karola wynająć stary, z lat dwudziestych/ trzydziestych, samochód-limuzynę. Pomimo tego, że cacko to nie posiadało szyb, pan szofer zadbał o nasze ciepło i różne wygody. Lekko podgrzewane siedzenia i grube futra do okrycia przygotowane przez naszego kierowcę na wypadek niepogody, umożliwiły nam dość wygodną podróż po Malej Stranie i na wzgórze zamkowe.
Z dołu zamek sprawia wrażenie nieprzystępnego i monolitycznego. Gdy jednak przekroczy się pierwszą bramę, każdy ma wrażenie, że znalazł się nagle w ” mieście w mieście”. Pałac królewski, romańska bazylika, olbrzymie dziedzińce, różne zaułki, pałace

i królująca nad wszystkim potężna Katedra św.Wita.

We wszystkich hradczańskich i zamkowych muzeach i zabytkach jest absolutny zakaz fotografowania. W katedrze natomiast można filmować i robić zdjęcia ( bez użycia lamp błyskowych). Udało się nam uwieńczyć przepiękne witraże, schody, organy i – z daleka- Cesarskie Mauzoleum, gdzie znajdują się trumny Ferdynanda I, jego żony Anny Jagiellonki i ich syna Maksymiliana II.
20130526913

This slideshow requires JavaScript.

O Katedrze św.Wita, kaplicach z królewskimi grobowcami można długo opowiadać; jako ciekawostkę wspomnę, że wszystkie grobowce Przemyślidów i Habsburgów wydają się być blade wobec srebrnej trumny św.J.Nepomucena( podobno zużyto na nią 2 tony srebra! ). Kontrastuje z nią szczególnie skromny relikwiarz ze szczątkami św.Wita, umieszczony na tyłach ołtarza głównego.
Zwiedzanie katedry zajęło nam ponad godzinę, a i to wydaje się zbyt mało, by dokładnie wszystko obejrzeć.Mieliśmy jednak w planie zwiedzić wszystkie zabytki w kompleksie zamkowym( między innymi Stary Pałac Królewski, bazylikę św.Jerzego, Galerię Obrazów, hradczańskie pałace, tarasy i ogrody zamkowe i królewskie)
Bazylika św.Jerzego
zamkowe ogrody
widok z Hradczan na Pragę
Nie sposób w jeden dzień szczegółowo zwiedzić Hradczany, nie można w ciągu kilku godzin nasycić oczu uroczymi uliczkami, zakątkami i pięknymi widokami roztaczającymi się z dziedzińców i tarasów zamkowych.
Dlatego nazajutrz wróciliśmy tam.
cdn.

10 comments on “Hradczany, Zamek Praski i Katedra św.Wita

1. ugoldenbrown pisze:

Pół żartem, pół serio powiem, że Praga ma wyższą wieżę Eiffla i to o dobre kilkadziesiąt metrów, niż ta właściwa w Paryżu;) A wszystko przez to, że miniatura wieży wybudowana jest na wzgórzu (Petrzin)..;)

2. Cane pisze:

A teraz odradzają podróż do Pragi ze względu na alarm powodziowy.

• Angie pisze:

Właśnie dzieci me rodzone poinformowały mnie, że na tefałen24 mówią, ze zamknięty Most Karola, 8 stacji metra , a w całych Czechach ogłoszono stan klęski żywiołowej…
      Padało, padało jak diabli, gdy byliśmy tam!

3. dorotanna pisze:

Właśnie godzinę temu wróciłam z Pragi i widzę, że nie tylko ja zwiedzałam to piękne miasto w strugach deszczu. Poza tym ledwo weszłam do domu, rozdzwonił sie telefon z pytaniami, czy już jesteśmy, bo w wiadomościach mówią, że teraz nie można wyjechać z Pragi – jest tam praktycznie rzecz biorąc powódź. Również na drogach do Polski sytuacja jest nieciekawa. My około pierwszej w południe widzieliśmy wysoki stan wody w Wełtawie, jej bardzo szybki nurt i płynace, wyrwane z korzeniami duże drzewo. Wyjechaliśmy krótko po drugiej …

• Angie pisze:

Chwała Bogu, ze zdążyliście wrócić!
      Z tego co piszesz, wnioskuję, ze to moje 21 stopni i słoneczko w Pradze parę dni temu ( w ostatni dzień naszego pobytu tam),to był tylko krótki stan przejściowy…

• dorotanna pisze:

Zdecydowanie przejściowy. A jak patrzę na Twoje zdjęcia w tym i w poprzednim wpisie, to mam wrażenie, że byłyśmy tam jednocześnie, a nie w odstępie kilku dni :) Mimo wszystko Praga jest piękna – nawet w deszczu …

• Angie pisze:

To prawda, Praga jest piękna!
      Za każdym razem, gdy mam zabrać się za wrzucenie jakichś zdjęć tutaj( po totalnej segregacji; mamy ich dziesiątki) , wydaje mi się, że i tak nie oddam wystarczająco jej piękna. Nie mówiąc już o tym,że nie wiem jak streścić, co ważnego uwypuklić. Dlatego staram się nie zagłębiać się w kwestie historyczne( bo wyszłaby książka chyba;)) i wybierać jak najmniej zdjęć ilustrujących te nasze spacery ( dłuuugaśne! )
      Tam , po prostu, trzeba BYĆ

4. wg108 pisze:

Jak dziś podsumował komentator telewizji czeskiej: po pobytku pani Angie z Polska potopu nam ne sztraszna

Please log in using one of these methods to post your comment: